Monday, August 18, 2008

Zohan

Last weekend, acara santai biasa di hari minggu, saya menonton filem dari DVD (legally illegal) di rumah yang sememangnye menjimatkan demi menyahut seruan kerajaan untuk menukar gaya hidup sempena kenaikan harga petrol di pasaran. Salah satu dari 3 filem yang kami tonton, berjudul You Don’t Mess with The Zohan, sebuah filem lakonan Adam Sandler. Apa yang menarik minat saya untuk menonton filem ini adalah karakter yang dibawa oleh Adam agak berlainan dgn watak yang pernah dibawanya sebelum ini. Bukan setakat dari segi ‘appearance’nye yang mmg sekali pandang susah utk kite cam, tp slang English-israel yang lucu didengar turut memberi kelainan.

Namun saya amat kecewa, apabila filem komedi yang sememangnye punya unsur komedi yang agak berbeza ini amat sarat dengan aksi-aksi lucah dan unsur2 yang menjatuhkan Islam dan kaum Arab umumnya. Aksi bogel yang bukan sekali-dua, seks bebas tak kira tua muda dan budaya hedonisme yang bukan saja dipaparkan sebagai budaya Israel malah turut di tonjolkan oleh watak pemuda-pemudi Palestine yang menetap di kota New York ini begitu menyakitkan mata.

Yang lebih menyedihkan cerita ini masih mengekalkan stigma masyakarat dunia kepada Islam sebagai terrorist yang bodoh dan mudah diperalatkan. Terdapat satu babak yang cukup membakar hati saya sebagai Islam iaitu babak seorang pemuda Palestine bangun dari katil yang dipenuhi dengan perempuan2 separuh bogel, membuka peti ais yang di tepinya tergantung ayat Suci (kalimah Yaasin) kemudian meneguk arak ( akan disahkan ) umpama jus oren sebagai sarapan pagi.

Maka kesimpulannya, demi menyelamatkan maruah Islam filem ini patut diboikot dan janganlah pula kita menyumbang dengan menonton filem ini di pawagam. Kalau setakat hendak tahu, anda sendiri tahu akan alternatif lain yang ada untuk menontonnya..

Pesanan dari hati: Allahuakbar!!

No comments: