Monday, August 18, 2008

Kasut

Cuba anda bayangkan, di suatu petang selepas ofis hour ketika anda sedang berada di meja kerja, kerana terasa panas kaki anda di dalam kasut hitam yang bertumit tinggi.. sambil menggoyang kaki anda asyik mengadap PC di depan muka.Tiba-tiba teman sepejabat yang duduk di meja sebelah mencuit anda sambil berbisik: “Eh, boleh tak you pakai balik kasut you tu, ada bau lah..”

Haa..tak ke merah padam muka di buatnya. Itulah reaksi biasa bila anda menghadapi situasi sebegini. Namun ada juga yang mungkin melenting dan cuba menutup rasa malu dengan ‘menyerang’ semula rakan yang menegur dengan ikhlas hati. Lainlah kalau anda di buruk-burukkan secara terbuka, contohnya apa yang pernah saya dengar sendiri di satu ruangan radio yang kononnya menjadi orang tengah bagi menyelesaikan apa2 masalah anda..termasuklah masalah sakit jiwa, cemburu buta dan kecoh tak tentu pasal..

Jika di renung dari perspektif yang berbeza, anda boleh membuatkan diri anda lebih positif dalam mengendalikan situasi seperti ini. Sebagai contoh, ucapkan terima kasih kepada rakan anda yang menegur dan anda patut merasa bertuah punya rakan yang boleh menegur dengan baik kekurangan diri anda. Lebih baik dari mereka memburuk-burukkan anda di belakang dgn rakan2 ofis yang lain kan? Malahan, anda memang patut berterima kasih kepada rakan anda kerana secara tidak langsung dia telah mengurangkan dosa anda..macam mana pulak tu? Haa.. dari perskeptif Islam, jika di lihat dari sudut menjaga hak2 sesama manusia anda sebenarnya telah melakukan penganiyaan kepada rakan anda kerana terpaksa menghadapi ketidakselesaan dek kerana bau yang tidak menyenangkan tadi. Perkara ini jelas dititikberatkan dalam Islam jika kite teliti dalam perkara2 yang ditekankan dalam solat berjemaah. Anda digalakkan berwangi-wangian dan membersihkan diri sebelum solat, supaya tidak mengganggu jemaah lain yang sedang solat.

Maka jika anda selalu melihat sesuatu perkara dari sudut berbeza, maka anda mungkin akan dapat menerima sebuah reliti dan menghadapi sebarang situasi dengan lebih positif. Hidup anda akan lebih happy, ceria malah lebih sihat dari segi jasmani, rohani dan mental kerana kurangnya buruk sangka maka kuranglah stress dan kurangnnye stress maka tiadalah sakit jantung, darah tinggi dan sebagainya..

Pesanan dari hati: Marilah Bersama Tangani Stress.

No comments: